فام‌نیوز- یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: رجعت خبرگزاری‌ها به تلگرام شاهد هستیم درواقع نشأت گرفتن از ناکارآمدی اجرای فیلترینگ و صد البته ضعف پیام‌رسان‌های داخلی در سرویس‌دهی و جذب مخاطب است.

سیده حمیده زرآبادی در یادداشتی با عنوان «فیلترینگ ناکام» در روزنامه اعتماد نوشت: در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که تعدادی از خبرگزاری‌ها رجعتی به تلگرام داشته‌اند که در این راستا بار دیگر مساله نتیجه‌بخش بودن یا نبودن فیلترینگ مطرح می‌شود.

در این رابطه باید گفت از همان روزهای ابتدایی که طرح فیلترینگ تلگرام اوج گرفته بود این مساله نیز مطرح می‌شد که محدود کردن یا پاک کردن هر چیزی می‌تواند اولا تمایل دسترسی به آن را افزایش دهد و اساسا این موضوع نمی‌تواند نتیجه مطلوبی
در پی داشته باشد. فارغ از بحث کلی فیلترینگ درباره فیلتر تلگرام باید گفت این موضوع نه تنها از ابتدا اشتباه بود بلکه همین تصمیم اتخاذ شده هم به درستی اجرا نشد و ما شاهد یک برخورد قاطع و هماهنگ شده نبودیم. به عبارت دیگر وقتی تلگرام فیلتر شد همزمان دو اپلیکیشن وابسته به تلگرام یعنی هاتگرام و تلگرام طلایی فعالیت خود را به موازات انجام می‌دادند بدون آنکه محدودیتی برای‌شان ایجاد شده باشد. درواقع این دو اپلیکیشن‌ یک فیلترشکن قانونی بودند چون نیازی به فیلتر ندارند و این درحالی است که استفاده از این اپلیکیشن‌ها این اجازه را می‌داد تا اطلاعات کاربران در دسترس باشد. مساله‌ای که هم منجر به بی‌اعتمادی شد و هم نقش فیلترینگ را کمرنگ کرد. همه این عوامل موجب شد تا تلگرام ریزشی نداشته باشد.

مساله دیگری که نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود موضوع پیام‌رسان‌های داخلی است. پیام‌رسان‌هایی که کمک‌های بسیاری به آن شد اما باوجود کمک‌ها و تبلیغات نتوانستند مخاطب جذب کنند و هیچ دستگاهی هم گزارشی ارایه نکرد که…

نتیجه این کمک‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی چه شد. بنابراین آنچه امروز تحت عنوان رجعت خبرگزاری‌ها به تلگرام شاهد هستیم درواقع نشأت گرفتن از ناکارآمدی اجرای فیلترینگ و صد البته ضعف پیام‌رسان‌های داخلی در سرویس‌دهی و جذب مخاطب است.

نهایتا بعد از گذشت ۵ الی ۶ ماه از فیلتر پرکاربردترین پیام‌رسان در ایران شاهد بازگشت آن هستیم و این نشان می‌دهد لازم است در اتخاذ و اجرای سیاست‌های‌مان یک بازنگری داشته باشیم و این بازنگری لازم است برمبنای صداقت با مردم باشد.

در پایان بار دیگر باید تاکید کرد تجربه ثابت کرده است سیاست فیلترینگ نمی‌تواند یک سیاست موفق باشد چراکه همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد وقتی چیزی با محدودیت مواجه می‌شود درواقع تبلیغی برای استفاده گسترده از آن است و مثال بارز در این رابطه موضوع ماهواره است که زمانی با ممنوعیت مواجه شد و امروز کمتر خانه‌ای است که در آن ماهواره نباشد. درباره تلگرام نیز باید گفت تصمیم به فیلترینگ نه شفاف بود و نه در آن هماهنگی وجود داشت، مضاف بر اینکه موجب شد تا بی‌اعتمادی نیز میان مردم ایجاد شود. بنابراین فیلترینگ تلگرام موفق نبود.