فام‌نیوز- یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید امیرالمومنین بر رعایت عدل، مقابله با ظلم و خصومت با ظالمان گفت: این برای ما خط سیری را مشخص می‌کند که اگر جبهه، احزاب و گروههایی در داخل جامعه یا فضای بین‌الملل تشکیل می‌شود نمی‌توانیم بی‌طرف باشیم؛ باید در جبهه مظلومان و در نقطه مقابل ظالمان و ستمگران قرار بگیریم.

حجت‌الاسلام احمد مازنی با تسلیت ایام شهادت امام علی (ع) اظهار کرد: در چنین روزی یکی از راه‌های ادای وظیفه این است که ما در رهنمودهای امام علی و وصایای آن حضرت سیر کنیم و نسبت خودمان را به عنوان مدعی تشیع و اطاعت از آن حضرت با این رهنمودها بسنجیم. در فاصله ۱۹ تا ۲۱ رمضان و ضربت خوردن و شهادت ۴۵ ساعت زمان بوده و درآن مدت آثار و وصایایی از علی ع به ما رسیده که تعمق در آنها برای ما راهگشاست. ازجمله وصیتی که تحت عنوان نامه ۴۷ نهج‌البلاغه در این کتاب شریف آمده و به این شکل بیان شده که وقتی ابن ملجم حضرت را مجروح کرد امام تا فاصله شهادت به حسن و حسین وصیت کرد و چند نکته راهبردی برای انسان تراز مکتب اسلام و تشیع علوی مطرح می‌کند. اولین مساله تاکید بر تقواست؛ ایشان در توصیف تقوا فرمودند شما آنگونه تقوای خدا را مراعات کنید که در خلوت‌ها هم او را ناظر بر اعمالتان ببینید زیرا کسی که می‌خواهد درباره شما قضاوت کند خودش شاهد اعمال شماست. این خلاصه تقواست که انسان همواره خود را در معرض نگاه الهی ببیند و عالم را محضر خدا ببیند.

وی ‌افزود: نکته دوم پرهیز از دنیا طلبی است. آبادانی دنیا و رسیدن به زندگی سالم و آباد و جامعه دارای رفاه و یا حداقل در حد کفاف چیزی نیست که در نهج‌البلاغه به آن توجه نشده باشد اما خوی دنیاگرایی و دنیاطلبی آن اندازه که انسان آخرتش را فدا کند و اخلاق را زیر پای مطامع دنیوی نابود کند و کرامت انسانی را در مسلخ دنیاطلبی قربانی کند، این دنیاگرایی از نظر امام مذموم است. می‌گوید اگر چنین دنیایی هم به سمت شما روی بیاورد شما فرار کنید فاصله بگیرید که این شما را بدبخت می‌کند و می‌فرماید بر آنچه از دست دادید تاسف نخورید این نکته مهمی است تاسف خوردن نسبت به آنچه انسان از دست داده حتما معضلات و مشکلات روانی برای انسان ایجاد می‌کند که تاثیر منفی آن به مراتب بیش از از دست دادن دستاوردی است که در اختیار داشته است.

مازنی با اشاره به توصیه حضرت علی(ع) نسبت به گفتن سخن حق افزود: انسان مواظب باشد در موضع‌گیری‌ها و اعلام نظرها موضعی اتخاذ کند که موضع حق باشد و نظری بگوید که نظر حق باشد. لازم است به نکته‌ای اشاره کنم و آن اینکه تشخیص حق مهمتر از بیان حق است. گاهی انسان تصورش این است که موضع و برداشتش عین حق است و آن را به هر شیوه‌ای بیان می‌کند. هم شیوه بیان حق و هم قبل از آن تشخیص حق که آیا این موضع حق است یا باطل اهمیت دارد. واقعا گاهی بین حق و باطل فاصله‌ای باریک‌تر از مو هست. اما اگر حق را تشخیص دادید حق بگویید و از حق دفاع کنید،‌ بیانتان بیان حق و سخن‌تان سخن حق باشد. بعد می‌فرماید عمل‌تان را با انگیزه پاداش اخروی تنظیم کنید. انسان می‌تواند هر انگیزه‌ای داشته باشد انگیزه مادی، سیاسی و شخصی و دنیایی داشته باشد ولی همه این انگیزه‌ها را در طول انگیزه الهی قرار بدهد و اگر به مقام، پول و ثروت نگاه می‌کند از مسیر مشروع باشد و در نهایت عملکردش را با خدا معامله کند و اخلاص در عمل داشته باشد.

وی با اشاره به توصیه دیگر امیر‌المومنین ادامه داد: امام می‌فرماید دشمن سرسخت ستمگر و یار و مددکار مظلومان باشید. این هم یک نکته راهبردی در بیان امام است. درباره امام(ع) بسیاری از محققین و بزرگان گفته‌اند که امام به دلیل شدت عدالتش به شهادت رسیده و به همان نسبت که در رعایت عدل شدت دارد در مقابله با ظلم و در خصومت با ظالمان هم شدت دارد و به همان اندازه هم در حمایت همراهی و همدلی و یاری مظلومان هم شدت به خرج می‌دهد و در جبهه‌بندی‌ها هم در جبهه مظلومان است نه ظالمان و این برای ما خط سیری را مشخص می‌کند که اگر جبهه، احزاب و گروههایی در داخل جامعه یا فضای بین‌الملل تشکیل می‌شود معلوم باشد در کدام جبهه هستیم. ما نمی‌توانیم بی‌طرف باشیم؛ باید در جبهه مظلومان باشیم و در نقطه مقابل ظالمان و ستمگران قرار بگیریم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: امام بار دیگر تاکید مجدد بر تقوا می‌کنند و بعد از تقوا روی نظم تاکید می‌کنند. من فکر می‌کنم مساله نظم ابعاد مختلفی دارد که حداقلش نظم در زندگی فردی است. یک انسان در تفریح کتاب خواندن، درس خواندن، ورزش و‌ غذاخوردنش باید نظم داشته باشد در هر کدام نظم نباشد انسان دچار مشکل می‌شود. وقتی انسانی که به صورت فردی نظم را رعایت می‌کند، وارد عرصه‌های اجتماعی می‌شود، باید در عرصه‌های اجتماعی نظم و قانون را مراعات کند؛
از رعایت قانون راهنمایی و رانندگی تا رعایت قانون اساسی. اگر در جامعه قانون نوشته شود و رهبران، آحاد و مسوولان آن قانون را ببوسند و بگذارند روی طاقچه و بگویند حالا برای اداره کشور چه کنیم نمی‌شود. اگر قرار بود کشور را گعده‌ای اداره کنیم چرا قانون نوشتید. قانون اساسی و قوانین دیگر باید برای همه ملاک عمل باشد و تا قانونی قانون است باید به آن عمل شود. رعایت نظم بر همه امور مهمترین مصداقش رعایت قانون در زندگی فردی و اجتماعی است.

وی یادآور شد‌: مساله دیگری که امام در بیانشان بر آن تاکید دارند آشتی دادن است. به امام حسن و امام حسین می‌فرمایند از جد شما شنیدم که می‌فرمود یک مورد آشتی دادن بین مردم ارزش و فضیلتش از یک ماه نماز و روزه بیشتر است. مفهومش این است که ما به عنوان مدعیان تشیع علوی باید در رفتارمان در پی آشتی دادن افراد جامعه در سطح خانواده، جامعه و عرصه بین‌الملل باشیم. این منطق علی نیست که جامعه را به سمت شکاف و فاصله‌ هدایت کنیم و قطب‌بندی‌هایی کنیم که به صورت خشن با هم در ارتباط باشند و تعامل بین مردم نباشد. باید از مسیر گفت‌وگو به آشتی برسیم؛ هم در عرصه داخل و هم در عرصه بین‌الملل. این منطق امیرالمومنین است که در عین رعایت جبهه‌بندی در مسیر مظلومان و در نقطه مقابل ظالمان بودن اما در این مسیر نکته راهبردی آشتی است

مازنی همچنین خاطرنشان کرد: امام (ره) چند توصیه را مطرح می‌کند اولین آن مساله یتیمان است. عزیزانی که پدر یا پدر و مادرشان را از دست می‌دهند ممکن است به دلیل بی‌سرپرستی برای خودشان خانواده یا جامعه آسیب‌های اجتماعی را به وجود بیاورند. برای پیشگیری از این آسیب‌ها و برای مدیریت مسائل اجتماعی امام می‌فرمایند مراقب باشید این بچه‌ها گرسنه نمانند یعنی به صورت منظم و مستمر باید برای نیازمندان و بی‌سرپرست‌ها برنامه اجتماعی،‌ اقتصادی و برنامه‌های مربوط به زندگی‌شان را داشته باشیم که تباه نشوند. در مورد همسایه‌ها می‌فرماید آنقدر جد شما راجع به همسایه‌ها سفارش کرد که ما فکر می‌کردیم همسایه از همسایه ارث می‌برد. ببینید این چقدر رابطه اعضای جامعه را تلطیف می‌کند و باعث می‌شود مراقبت کنند که نکند همسایه گرسنه فقیر و نیازمند باشد و او بی‌خبر باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: در مورد قرآن در عین اینکه تلاوت، صوت و لحن قرآن اهمیت دارد امام می‌گوید در مورد عمل به قرآن خدا را در نظر بگیرید،‌ نکند دیگران بیش از شما به قرآن عمل کنند و بر شما سبقت بگیرند یعنی قرآن که درس اخلاق،‌ نظم، تفکر و علم و دانش دارد دیگران عمل کنند و شما عقب بیفتید و فاصله بگیرید. ایشان همچنین روی نماز تاکید می‌کند و می‌گوید نماز ستون دین است که اگر ستونش آسیب ببیند کل ساختمان آسیب می‌بیند. این هم یک نکته راهبردی است که در جامعه اسلامی و برای یک فرد مسلمان و انسان مدعی تشیع علوی توجه به وقت نماز و اول وقت مورد تاکید امام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: امام راجع به حج هم می‌گوید مراقب باشید خانه خدا خالی نشود. این خالی شدن موجب بروز خطراتی برای شما می‌شود. معلوم می‌شود حج علاوه بر فلسفه اعتقادی و عبادی فلسفه اجتماعی و سیاسی هم دارد که جامعه اسلامی گرد هم بیایند و در طول سال دور هم جمع شوند و راز و نیاز کنند و مسائل خود را آنجا مطرح کنند و در جهت حل مشکلات خود گام بردارند و تلاش کنند. الان اگر ما خانه خدا را خالی می‌بینیم به خاطر شیوع کروناست که امیدواریم این مساله حل شود که همه انسان‌ها به عبادت،‌ کسب و کار،‌ تفریح و زندگیشان برسند. این مشکل، مشکل همه بشر است.

مازنی اضافه کرد: امام در مورد جهاد تعابیری در مورد جهاد با جان،‌ مال و زبان دارند که انسان هر کدام از مراحل را که در توانش باشد به آن عمل کند که حداقلش جهاد با زبان است. امام در روابط بین افراد خانواده و افراد خانواده بزرگ مسلمانان و انسانیت از همگرایی،‌ صله رحم، ‌تواصل، ‌ارتباط داشتن و ‌تباذل نیز صحبت می‌کنند؛ بذل و بخشش در قالب صدقه،‌ انفاق، زکات، بخشش و قرض‌الحسنه به حل مشکلات هم توجه کنید و رسیدگی کنید. در نقطه مقابل تواصل، تقاطع، تدابر، پشت به هم کردن و قطع رابطه کردن را حضرت به عنوان نکته‌های مهمی مطرح می‌کند که مراقب باشید جامعه، جامعه واگرایی نباشد و همگرا باشد با هم ارتباط داشته باشند. وقتی این کنار نظم، آشتی و تقوا قرار می‌گیرد هارمونی زیبایی از جامعه اخلاقی، ‌انسانی و علوی را به ما عرضه می‌کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در نهایت امام امر به معروف و نهی از منکر را توصیه می‌کنند و می‌گویند این را ترک نکنید. معروف به معنی خوبی و زیبایی و منکر به معنی زشتی‌هاست. فضا باید فضایی باشد که همدیگر را به زیبایی امر و توصیه کنیم و بی‌تفاوت نباشیم و نسبت به زشتی‌ها تذکر دهیم،‌ مراقب باشیم جامعه گرفتار منکرات و زشتی‌ها در سطوح مختلف نشود. امام نتیجه ترک امر به
معروف و نهی از منکر را می‌فرمایند که حاکمان شرور بر شما مسلط می‌شوند و آن وقت دعا می‌کنید و دعای شما مستجاب نمی‌شود.

وی در پایان گفت: ایشان وصیت‌شان را با سفارش به اهل بیت و سفارش به بنی‌عبدالمطلب به پایان می‌برند که مراقب باشید با شهادت من فتنه‌ای در جامعه اسلامی ایجاد نشود و اینکه من اگر زنده ماندم خودم نسبت به کسی که به من جسارت کرده تصمیم می‌گیرم و اگر زنده نماندم حق ندارید شعار قتل امیر‌المومنین بدهید و جامعه را درگیر فتنه‌، قتل، غارت و بگیر و ببند کنید. او یک ضربت به من زد شما هم یک ضربت به او بزنید. ایشان به شدت از مثله و قطعه قطعه کردن بدن افراد نهی می‌کند و می‌گوید پیغمبر فرمود حتی در مورد سگ حق ندارید این کار را بکنید چه برسد به انسان،‌حالا قاتل رهبر،‌امام یا هرکسی هست شما به اندازه‌ای که طبق قانون مجاز هستید در مورد او اقدام کنید نه بیشتر.