نماینده مردم تهران گفت: ما از مردم چیزی پنهان نداریم، فقط برای یکسری مسائل که ممکن است مورد سوء‌استفاده دشمنان و بدخواهان باشد در قانون پیش‌بینی جلسات غیرعلنی شده که در جای خود محفوظ است.

احمد مازنی در مصاحبه با برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» با موضوع «طرح شفافیت آرای نمایندگان» در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: از ابتدا با قانون شفافیت آرای نمایندگان موافق بودم و هنوز هم موافق آن هستم. ما از مردم چیزی پنهان نداریم، یکسری مسائل که ممکن است مورد سوء‌استفاده دشمنان و بدخواهان باشد که در قانون پیش‌بینی جلسات غیرعلنی شده که در جای خودش محفوظ است، اما اصل بر این است که چیزی از مردم پنهان نباشد و همه چیز باید برای مردم آشکار و شفاف باشد.

وی افزود: از طرفی به دلیل فقدان نظام حزبی در انتخابات گرفتار این مساله هستیم که افراد با یک شعار و همراهی جناحی و از یک فهرستی وارد پارلمان می‌شوند، اما وقتی وارد پارلمان می‌شوند، موضع‌شان تغییر می‌کند یا در یک موضوعی در رسانه‌ها اعلام نظر می‌کنند، اما به شکلی دیگری ممکن است رای بدهند. همین که معروف است که دو – دو می‌کنند و چهار- چهار می‌دهند، گاهی چپ می‌زند و به راست می‌روند و گاهی راست می‌زنند و به چپ می‌روند. لذا طرح شفافیت این امتیاز را دارد که از این نقیصه و مشکل در حوزه سیاست امروز جلوگیری می‌کند و مردم تکلیفشان را می‌دانند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: معتقدم مهم‌ترین مساله در ممانعت از شفافیت مجلس این است که با این‌که حلقه‌های متعدد دموکراسی را به صورت نسبی داریم، اما حزب به معنای واقعی نداریم، حزب یکی از حلقه‌های متعدد دموکراسی است و حزب کارکردش این است که افرادی را تربیت می‌کند و بعد هم کرسی‌های مجلس به حزب تعلق دارد و اصلا امکان ندارد، حزبی که ۴۰ کرسی دارد، ۳۹ رای بیاورد، معلوم است که آن حزب ۴۰ رای می‌آورد و این با عقلانیت، خردورزی و مشورت هم ناسازگار نیست.

احمد مازنی گفت: برای این‌که اصل در حزب مانند همه ساختارهای تخصصی بحث‌های کارشناسی در آن صورت می‌گیرد، مانند نظام پزشکی که برای پزشکان گواهی‌نامه صادر می‌کند و در آنجا نظر پزشک نظر تخصصی است. به هر حال در حوزه‌های دیگر نیز همین طور، اما در گعده‌هایی که به نام حزب و جناح در کشور ما شکل گرفته به چند حزب بزرگ تبدیل کنیم و اکنون که طرح انتخابات که از شورای نگهبان برگشته و لایحه انتخابات که دولت به مجلس ارائه داده است، این دو را به صورت مشترک بررسی کنیم و نظام انتخابات را به شکل حزبی دربیاوریم.

وی افزود: اگرچه افراد به صورت فردی برای شرکت در انتخابات به عنوان نماینده حق دارند به شکل حزبی هم همین‌طور، اما بهتر است که به شکل تلفیقی باشد که هر کس می‌خواهد از طریق حزب در انتخابات کاندید شود و هر فردی دوست داشت به شکل انفرادی کاندید نمایندگی مجلس شود. اگرچه امروز در کلان‌شهرها مردم به صورت حزبی رای می‌دهند. به طوری که در شهر تهران مشاهده می‌کنید که ۶۰ نماینده با هم هستند و نفر ۶۱ با بقیه کلی فاصله دارد و سی نفر انتخاب نمی‌شوند یا سی نفر دیگر رای می‌آورند، اما به هر صورت آراء مردم به شکل فهرست افراد است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اگر آراء مردم به صورت فهرست‌وار و حزبی باشد، دیگر لازم نیست که از کسی بپرسید که شما به چه کسی رای دادید؟ چون در آن زمان حزب به صورت حزبی اعلام می‌کند موضعش چیست و ۴۰ کرسی آن به چه کسی رای دادند. لذا وقتی حزب در صحنه سیاسی کشور فعال نباشد، عدم وجود حزب در صحن مجلس خودش را نشان می‌دهد و به ویژه در این مجلس بیش از هر زمانی خودش را نشان داد. با شرایطی که پس از سال ۸۸ در کشور روی داد، تلاش شد که ائتلاف‌هایی صورت بگیرد و افرادی که تندروی ندارند و افراد عاقلی هستند به مجلس راه پیدا کنند و برای همین ائتلاف‌هایی صورت گرفت، اما در عمل برخی با یک فهرست به اصطلاح حزبی وارد مجلس شدند و بعد به گرایش یا گروه دیگری پیوستند.